Pozostałe kategorie

Czy potrawy wigilijne służą naszemu zdrowiu? Sprawdź co warto jeść…

obiad

Święta zbliżają się wielkimi krokami, co coraz bardziej pobudza nasz apetyt na wyjątkowe menu. To czas, w którym zwykle jemy potrawy nie przyrządzane o innej porze roku. Często też w okresie świąt jemy dużo więcej kalorii. Czy jednak oznacza to, że to jedzenie jest pozbawione wartości zdrowotnych, a jedynie poszerza nasze biodra?

Barszcz z uszkami to odpowiednia potrawa na początek kolacji

obiad

Norio NAKAYAMA flickr.com (Creative Commons)

Buraki mają wiele właściwości odżywczych, są m.in. cennym źródłem witaminy C oraz kwasu foliowego, dzięki temu wspomagają przyswajanie się żelaza w organizmie. W związku z tym barszcz, zrobiony na bulionie warzywnym, jest również bogatym źródłem witamin oraz innych wartościowych składników. Zawiera betaninę, która nadaje mu soczysty, czerwony wygląd, ale jest również silnym przeciwutleniaczem. Dzięki temu zapobiega on rozwoju wolnych rodników, a także wpływa na poprawę wyglądu skóry.

„Dietetycy zalecają by w czasie wigilijnej kolacji ograniczyć ilość spożywanych uszek. O ile szklanka zupy dostarcza jedynie 45 kcal to 10 uszek to już 250 kcal. Do tego są zrobione z mało wartościowej dla zdrowia białej mąki” – redaktor portalu Big Sport.

Nie oznacza to wcale, że należy całkowicie zrezygnować z przepysznych uszek. Zawarta w nich kapusta kiszona to także cenne źródło witaminy C, błonnika oraz mikro i makroelementów, które mają korzystny wpływ na nasz organizm.

Karp – lepszy smażony czy w galarecie?

Karp to ryba słodkowodna o dość specyficznym smaku. Zwykle pojawia się ona na naszych stołach wyłącznie w okresie świąt. Nie jest ona też zbytnio ceniona przez dietetyków, gdyż nie jest tak korzystna dla naszego zdrowia jak choćby popularne ryby morskie. Jednak to wcale nie oznacza, że nie dostarcza do naszego organizmu korzystnych substancji.

Karp jest bowiem bogatym źródłem pełnowartościowego białka, a także witaminy D odpowiadającej za prawidłowe funkcjonowanie układu dokrewnego. Do tego zawiera również witaminy z grupy B, a także takie makroelementy jak magnez, cynk, selen oraz potas. Nie mówiąc już o tym, że karp posiada także pewne ilości wysokonasyconych kwasów tłuszczowych, które korzystnie wpływają na kondycję naszego organizmu.

W tym wypadku obróbka termiczna, czyli smażenie karpia jest niekorzystna dla jego walorów zdrowotnych. W wysokiej temperaturze giną bowiem cenne witaminy, a także wiele innych substancji odżywczych. Nie mówiąc już o tym, że rośnie kaloryczność takie potrawy. Właśnie dlatego korzystniejszym dla zdrowia rozwiązaniem jest przygotowanie karpia w galarecie.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 5.0/5 (1 głos)
VN:F [1.9.22_1171]
Oceny: +1 (z 1 głos)

Zostaw odpowiedź